Значението на Малката околовръстна железопътна линия за обществения транспорт в Москва
Владимир Голденберг

Транспортният комплекс на Москва е един от най-големите не само в Русия, но и в Европа. Задачата му се състои в това да осигури на големия град и околностите му отговарящ на нуждите транспорт. Москва и регионът около нея образуват един гъстонаселен център с обща площ от 47 000 m2 и с население от над 15 млн. души. За да стане ясно какво точно означават тези цифри, може да се направи следното сравнение. Гъстотата на населението в Москва и региона около нея е 330 души на квадратен километър. Според статистическите проучвания в Германия тя е 230, в най-гъстонаселената провинция Северен Рейн Вестфалия – 290, а в Европейския съюз – 116.

Колко голяма всъщност е самата столица на Русия? Населението и наброява 10 млн. души, а площта и е 1000 km2 и е точно очертана от околовръстния аутобан с дължина 109 km.

Съществуваща инфраструктура

Транспортният комплекс за обществени превози в Москва и региона обхваща:

  • 11 радиални железопътни магистрали, които завършват в девет големи гари. Почти 80 малки гари и спирки в границите на града и 170 km железен път обслужват пътническите превози. Общата експлоатационна дължина на железопътната мрежа в границите на московския регион възлиза на около 2500 km;

  • Малката околовръстна жп линия с обща дължина 54 km. През 1917 г. тя е призната за официална граница на града, а сега се намира в очертанията му;

  • Голямата околовръстна жп линия с дължина 540 km. Главната идея при строителството и е била да поеме транзитните превози на московския железопътен възел и по този начин да облекчи транспорта през града;

  • Метрото има 11 линии и 157 спирки. Общата му дължина е 225 km. Ежедневно то превозва почти 9 млн. пътници, което представлява 55 % от общия превозен капацитет на обществения транспорт в града. Максималната честота на метрото е 42 – 44 двойки влакове на час. Интервалът между влаковете по някои линии е 85 секунди. Метрото е водещото и най-удобното превозно средство в Москва. Според чуждестранните гости то е едно от най-красивите в света. Понастоящем метрото е претоварено с повече от 30 %. Над 100 km от мрежата му не отговарят на изискванията.

  • Системата за обществени пътнически превози в Москва обхваща всички наземни видове транспорт (трамваи, автобуси, тролейбуси) и метрото. По някои маршрути търсенето е толкова голямо, че те се обслужват допълнително от маршрутни таксита или автобуси на малки транспортни предприятия.

Ежедневно с пътническия транспорт в Москва се превозват около 16 млн. пътници, като 30 % от този общ обем се падат на автобусите и 15 % - на трамваите и тролейбусите. Общата дължина на мрежата от превозни маршрути на наземните видове транспорт в границите на града възлиза на около 6150 km. В табл. 1 е направено сравнение между различните видове транспорт.

Автомобилен транспорт

Броят на леките автомобили е достигнал два милиона. Мрежата от автомобилни пътища в Москва възлиза на близо 4500 km, от които 1500 km са магистрални и другите главни пътища. По вътрешния автомобилен околовръстен път (Садовое калцо) с дължина 23 km натоварването е 12 000 автомобила в час, проектният му капацитет обаче е само 10 000, т.е. по него и по други магистрали пропускателната способност отдавна е надхвърлена. Освен това не бива да се забравя, че основните замърсители в града са именно автомобилите. Затова, ако не се вземат необходимите мерки за намаляване на вредните емисии от тях, екологичната ситуация в Москва много скоро може да стане критична.

Характеристика на огромния транспортен възел Москва

Основен недостатък на московския транспортен възел е, че има само два околовръстни пътя за обществен транспорт – метрото и Садовое калцо. Околовръстните пътища са твърде малко, липсват разклонения за връзка с тях, които да облекчат транспорта от покрайнините. За тежкотовраните автомобили има и други околовръстни пътища, от които обаче липсват участъци и затова те не са ефективни. Част от тях сега се разширяват, премахват се пресичанията им с други пътища и се строят липсващите участъци. Околовръстният аутобан, който очертава границите на града, наскоро е ремонтиран, но въпреки това той не може да поеме пътникопотоците и служи предимно за облекчаване на транзитните превози през Москва и за осъществяване на връзка с покрайнините.

Управление на транспорта

Решаването на споменатите по-горе трудности не е възможно само с промени в начина на управление на обществените превози. Всички видове транспорт са претоварени, тъй като пътникопотоците са много големи. В миналото вече е правен опит за решаване на проблема, но само за градския център. Добре функциониращите радиални маршрути и недостатъчно развитите връзки с околовръстните пътища са принуждавали пътниците да използват възможностите за прекачване в центъра на Москва. Тогава е било предложено началото на работния ден в предприятията, университетите и учрежденията да започва в различни часове, за да не става струпване на пътниците по едно и също време.

Москва разполага с много голяма, но недостатъчно развита и съоръжена обществена транспортна мрежа. За съжаление мрежите на отделните видове транспорт не са интегрирани. Те се развиват и се концентрират около мощната система на метрото, която ще продължава да се разширява, но не с толкова бързи темпове, колкото преди. Съгласно теорията за управление обществените превози на къси разстояния се считат за “голяма система”. Този случай представлява особено трудна задача и трябва да се разглежда комплексно и последователно. Глобалният анализ и системният подход при транспортното планиране биха могли да доведат до по-добро решение на концепцията на цялата система. През последните години нещата са се стекли така, че отделните видови транспорт са разглеждани, планирани и експлоатирани всеки сам за себе си. При това винаги е подчертавана водещата роля на метрото.

Трудни финансови компенсации

Основният проблем на градския транспорт е недостатъчното му финансиране, слабата координация между отделните видови транспорт и трудностите при определянето на актуални цели и приоритети. Изменението на икономическата ситуация в страната през последните години е довело до влошаване на качеството на услугите при наземните пътнически превози. Ножицата между тях и метрото, от една страна, както и между недостатъчната транспортна инфраструктура и обективно нарастващата нужда от мобилност, от друга, все повече се отваря. Това води до дизбаланс на градския транспорт и до претоварване на линиите на метрото. За съжаление в бюджета на Русия за 1999 г. за първи път от много години насам не са били предвидени средства за строителство на нови метролинии.

Московската железопътната дирекция има допълнителни проблеми с пътническите превози, защото финансирането и трябва да се попълва и от средства на града. Това се отнася за всички железопътни дирекции в страната. Постъпленията от пътническите превози никога не са могли да покрият разходите на железницата за тях. Превозните цени не са определяни с тарифи, а са зависели от социалните фактори.

Недостатъци на транспортния комплекс

В условията на недостатъчно финансиране на градските и крайградски обществени пътнически превози могат да се предприемат само такива мерки, които водят до оптимално разпределяне на ресурсите или до осъществяването на ефективни проекти. Транспортният комплекс в Москва се характеризира със следните недостатъци:

. ниско техническо ниво, несъвместимост между сериите и типовете подвижен състав и съвременните изисквания;

. морално и технически остарял подвижен състав и намаляване на парка му;

. много голямо негативно влияние на градския транспорт върху околната среда;

. недостатъчна организация на експлоатацията и управлението на градския транспорт;

. недостатъчно развита транспортна инфраструктура;

. изострена ситуация в енергоснабдяването. Проблемът за прилагането на икономични технологии по отношение на енергията и ресурсите днес е от особено важно значение;

. недостатъчна безопасност на превозите;

. нередовна доставка на резервни части и подвижен състав, неспазване на сроковете за поддържане и ремонт;

. незадоволителна координация между отделните видове транспорт и

. недостиг на модерна информационна и комуникационна техника.

От казаното дотук става ясно, че традиционната мрежа за наземни обществени превози в Москва и региона се нуждае от модернизация, а железопътната мрежа – от основна реконструкция.

Натоварване на Малката околовръстна жп линия

През 1995 г. Министерството на железниците и кметството на Москва са взели решение за използването на Малката околовръстна жп линия за пътнически превози. Без проект за развитие на мрежата за релсов транспорт в Москва и региона няма да може да бъде решен проблемът с пътническите превози. Прогнозата за обема на пътникопотока при крайградските превози (табл. 2) доказва недвусмислено това. В този случай става въпрос за пренасочване на превозите към железопътния транспорт.

Осъществяването на проекта за разширяване на Малката околовръстна жп линия за пътнически превози е свързано със следните очаквания:

. създаване на единна транспортна мрежа за града и региона вместо отделните мрежи на различните видове транспорт;

. повишаване качеството на транспортните услуги;

. осигуряване на превози без прекачване за милиони пътници;

. облекчаване на гарите, на метрото и на транспортните възли за прекачване;

. намаляване на разходите за пътнически превози;

. създаване на резерви в превозния капацитет и на надеждна база за развитие на градските и крайградските превози;

. допълнително обхващане с транспорт на населените места, респ. създаването на мултифункционални центрове по продължение на околовръстната жп линия, които да осигуряват достатъчно натоварване на трасето.

История на Малката околовръстна жп линия

Изграждането и е започнало през 1903 г. След пет години строителство 54-километровото трасе е предадено за експлоатация. По проект се е предвиждало тя да се използва както за товарни, така и за пътнически превози. Тогава са били построени пътническите гари и пероните по нея. Впоследствие обаче се оказва, че линията не е ефективна за превоз на пътници, защото все още не е имало работнически и ученически превози, но тя играе много важна роля при товарните превози. 14-те гари, построени по околовръстната железница, днес са свързани с двупътни жп участъци с автоматична блок система. Те имат връзка с всички излизащи от Москва жп маршрути.

В близост до тази околовръстна жп линия има 28 индустриални зони със 120 предприятия и 200 индустриални коловоза. В региона на околовръстната линия живеят 1,2 млн. души. Сега обемът на превозваните товари по нея е спаднал наполовина. Налице са резерви в капацитета и за развитие на пътническите превози.

Проектни проучвания за разширяване на Малката околовръстна жп линия

За кои от вариантите за разширяване става въпрос? По поръчение на градската управа изследователските и проектантските институти са извършили проучване, в което са взети под внимание две фази: настоящата и перспективната до 2010 г. Проектът предвижда едновременна експлоатация на двупътната линия за товарни и пътнически превози. При това са взети предвид и други възможности, например полагането на трети главен коловоз (извън мостовете). В този случай се очаква пътникопотокът отначало да бъде между 5000 и 6000, а на втория етап – до 14 000 пътници на час по време на върховите натоварвания. Съгласно прогнозите за товарните превози ежедневно ще се движат от 55 до 63 товарни влака.

Малката околовръстна жп линия не е електрифицирана. Затова първият вариант предвижда използването на дизелова тяга. Един екологичен дизелов влак ДП1 с 6 вагона може да превозва до 1000 пътници. Вторият вариант включва електрифицирането на околовръстната линия, например с полагането на трети път по цялата околовръстна линия или само извън изкуствените съоръжения. Линията може да остане и двупътна, ако се промени организацията на експлоатационния процес: движение на товарни влакове само през нощта, а предимно пътнически – през деня. Съществуват и други интересни възможности, например свързването на някои участъци от околовръстната линия с радиалните железопътни линии и организирането на непрекъснати превози. Освен това една електрифицирана линия би създала повече възможности за експлоатация на подвижен състав от различни типове и серии, например на специализирани електрически мотрисни влакове или на модифицирани влакове от метрото.

Освен това за подобряване на пътническите превози по Малката околовръстна жп линия би могъл да се приложи моделът на двусистемния подвижен състав, осъществен в Карлсруе, Германия, през 1992 г. Този модел би трябвало да се проучи от участващите в разработването на проекта институти.

Осъществяване на връзки с аутобана

При окончателната преценка на възможностите не бива да се пропуска и тази, свързана със строителството на околовръстния аутобан. По средата е реконструираната железница, а от двете и страни е новостроящият се аутобан. Това е едно по-комплексно решение. След осъществяването на тази интегрирана система ще бъде осигурена една по-привлекателна оптимална околовръстна жп линия и директна връзка между града и предградията му. Разглеждат се и други алтернативи за Малката околовръстна жп линия, например непрекъсната подземна връзка под формата на радиални линии. Поради различни причини тя обаче не е одобрена. Реален е само проектът за разширяване на Малката околовръстна жп линия.

Проблеми с финансирането

Финансовите средства, необходими за усъвършенстване на градските и крайградските пътнически превози в Москва и региона, възлизат на 14 – 15 млрд. щатски долара. Разширяването на Малката околовръстна жп линия по първия вариант ще струва 1,5 до 2 млрд. долара. Набавянето на толкова средства представлява проблем дори за богатите страни в света. Проектът може да бъде реализиран само с финансовата помощ на руски и предимно на чуждестранни банки и големи предприятия. С финансирането на проекта е ангажирана и градската управа на Москва.





{START_COUNTER}